Merkwaardige chatbots

Workshop over hoe je een chatbot persoonlijkheid ontwerpt

Chatbots zijn in opkomst. Ze worden steeds vaker ingezet om klantcontact en commerciële services te automatiseren. Enerzijds omdat klanten hoge verwachtingen hebben als het gaat om direct en accuraat geholpen te worden. Anderzijds omdat de kosten voor 24/7 persoonlijke klantenondersteuning hoog zijn. Vanuit technisch oogpunt wordt het maken van een chatbot steeds toegankelijker. Ze worden slimmer en steeds beter in staat om een natuurlijk voelende conversatie te hebben met gebruikers. De huidige generatie domeinspecifieke chatbots is echter voornamelijk gericht op het zo goed mogelijk uitvoeren van hun taak. Denk aan het beantwoorden van een vraag, assisteren bij het bestellen van een product of het aannemen van een klacht. Dit resulteert in een steeds uitgebreider aanbod aan servicegerichte chatbots die voor een bepaald merk worden ingezet, maar nog weinig ‘merk-eigen’ kenmerken hebben. Het ontbreekt ze aan een eigen persoonlijkheid die representatief is voor het merk. Tijdens de workshop Merkwaardige chatbots bekijken we hoe je een chatbot ontwerpt op basis van merkpersoonlijkheid. Aan bod komen onder meer merkarchetypes en persoonlijkheidsstijlen en wat die aan inspiratie kunnen bieden voor de functie, het karakter en de communicatiestijl van de chatbot.